خلاصه برخی کتابهای حوزه کسب و کار

هنر جذب سرمایه برای استارت‌آپ‌ها

نویسنده: آلخاندرو کرمدس مترجم: امین کریمی ناشر: انتشارات آریانا قلم

شاید یکی از سخت ترین و پرچالش ترین فرآیندهایی که هر کارآفرین در مراحل گوناگون کار خود با آن مواجه می شود جذب سرمایه گذار مناسب و همراه باشد. قاعدتا این کار مهارت های مختلفی می طلبد و فقط با دانش تخصصی در صنعت خاص آن استارت آپ به دست نمی آید، بنابراین، کارآفرینان نیاز دارند خود را برای آن آماده کنند. این کتاب از زوایای مختلف به موضوع تأمین مالی استارت آپ ها پرداخته است و نکته های کاربردی و کلیدی در آن مطرح شده است که همه فعالان این حوزه به آنها نیازمندند.

 

 


طراحی کسب و کاری بهتر

نویسنده: آدام گرانت مترجمان: رضا رایان راد، محمد‌علی شفیعا ناشر: انتشارات آریانا قلم

شاید بی اغراق بتوان گفت که موضوع این کتاب، یعنی طراحی کسب و کاری بهتر، دغدغه هر صاحب کسب و کاری است، به ویژه در محیط کسب و کاری که بسیار ناپایدارتر از گذشته است و هر روز مسائل جدیدی بروز می کند و البته، همین شرایط فرصتهای زیادی نیز پیش روی آنها قرار داده است. رویکرد اصلی کتاب حاضر تفکر طراحانه (به همانند طراحان اندیشیدن) است. با خواندن این کتاب می توانیم مشتریان و نیازهایشان را بهتر بشناسیم، ارزشی را که می شود به مشتریان عرضه کرد بهتر بسنجیم و در نهایت نقطه تلاقی ارزش خلق شده با نیازهای مشتریان را دقیق تر بیابیم. همه اینها کمک می کند تا در سطوح متنوع کسب و کار، با انتخاب درست و اجرای صحیح ایده های خلاق بیشتر، نوآوری را به خدمت بگیریم و با رویکرد نظام مند تفکر طراحی، مسائل کسب و کار را هرچه اثربخش تر حل کنیم. نویسندگان کتاب نیز از همین رویکرد برای تألیف کتاب بهره برده اند: خواننده را هدف قرار داده و کوشیده اند از میان انبوه مدل ها و ابزارها و مهارتها مسیری بهینه ترسیم کنند.

 

 


صراحت تمام عیار

نویسنده: کیم اسکات مترجم: سعید قدوسی نژاد ناشر: انتشارات آریانا قلم

بخش زیادی از زندگی بیشتر ما در ارتباط با کار و همکارانمان می گذرد و کیفیت این اوقات و روابط بر کیفیت کل زندگی و حال ما تأثیر انکارناپذیری دارد. در چنین محیطی خواه ناخواه تعارضاتی وجود خواهد داشت. بنابراین، طرز برخوردها و تحلیل آنها اهمیت پیدا می کند. گاهی افراد برای جلوگیری از بروز تعارض ملاحظه کاری می کنند و در لفافه سخن می گویند، که اتفاقا در برخی فرهنگها هم ویژگی مثبت تلقی می شود، اما همین کار باعث می شود از صراحت در برخوردها و تعاملات کاسته شود و بازخوردهای اثربخش هم کمتر رد و بدل شود. در چنین شرایطی مدیر، رهبر یا رئیس در شکل دهی و هدایت این روابط و فرهنگ سازی نقش محوری دارد.

 


خلق مدل کسب و کار

نویسندگان: الکساندر استروالدر و ایوپیگنیور مترجمان: غلامرضا توکلی، بابک وطن دوست، حسام الدین ساروقی ناشر: انتشارات آریانا قلم

همراه با تولد هر سازمانی، مدل کسب و کار آن نیز متولد می شود و این امر نشان دهنده ضرورت توجه به طراحی آگاهانه مدل های کسب و کار است. استراتژیستها باید بدانند که مدل کسب و کار یک سازمان چیست تا بتوانند چالش سازمان در تعامل با محیط را درک کرده و برای گذر از آن استراتژی مناسب را فرموله کنند. افراد کارآفرین باید خود را به ابزار ترسیم و طراحی مدل کسب و کار مجهز کنند تا بتوانند تراوشات ذهنی خود را در قالبی درآمدزا قرار دهند تا بتوانند سرمایه گذاران را قانع کنند و نوآوری های خود را به سرانجام برسانند. در صورتی که نوآوری های فناورانه، پروژه های ارائه محصول جدید به بازارهای فعلی و نیز ارائه محصولات فعلی به بازارهای جدید با طراحی مدل کسب و کار مناسب همراه نشوند، همگی به شکست خواهند انجامید.این کتاب ابزاری را در دست شما می گذارد تا از آن طریق بتوانید با استفاده از رویکردی نوین در مدیریت به نام «رویکرد طراحی» با ترسیم و طراحی مدل کسب و کار به خلقی نوآورانه دست بزنید و سازمان خود را متحول کنید.

 


مدیریت پروژه برای غیر مدیر پروژه

نویسندگان: کوری کوگن، سوزت بلیکمور، جیمز وود مترجم: سید آرمین میرحسینی

این کتاب مناسب کسانی است که فارغ از مدارک و گواهینامه ها واقعا می خواهند بدانند پروژه یعنی چه و در جهت بهبود اوضاع حرفه ای خود قدمی بردارند.

مدیریت پروژه رشته ای است که اغلب اشتیاقی برای یادگیری آن وجود ندارد زیرا آن را موضوعی تخصصی، سخت و پیچیده می دانند که فقط برخی از متخصصان از عهده اش برمی آیند. درستی یا نادرستی این موضوع اغلب به زاویه نگاهمان به مدیریت پروژه بستگی دارد و اینکه وقتی می گوییم مدیریت پروژه چه چیزی به ذهنمان می رسد. احتمالا پروژه بزرگ صنعتی، خدماتی یا عمرانی با صدها نفر که در آن مشغول به کارند و فرایندهای پیچیده و تخصصی. اما اگر پروژه را مجموعه فعالیتهایی تعریف کنیم که آغاز و پایان مشخص دارند، بودجه و هزینه آنها محدود است و لازم است با کمک افراد دیگر آنها را به سرانجام برسانیم، متوجه می شویم که همه ما در مسیر زندگی شخصی و حرفه ای مان با فعالیتهای زیادی از این دست درگیریم اما نام آنها را پروژه نمی گذاریم و خودمان را مدیر پروژه نمی دانیم. اما به نوعی همه مدیر پروژه هستیم.

 


بازیکن تیمی ایده‌آل

نویسنده: پاتریک لنجونی مترجم: رضا رایان راد

بازیکن تیمی ایدئال کتابی است که در قالب داستانی جذاب به معرفی سه ویژگی حیاتی برای موفقیت در کار تیمی پرداخته است. رهبرانی که می توانند کارمندانی فروتن، پرولع، هوشمند را شناسایی، استخدام و تربیت کنند بسیار برتر از رهبرانی هستند که نمی توانند این کار را انجام دهند. زیرا آنها قادرند خیلی سریع تر و به آسانی تیم های قوی تری بسازند. هدف این کتاب کمک به درک این موضوع است که چگونه ترکیب این سه خصلت ساده می تواند فرایند کار تیمی را در سازمان یا در زندگیتان تسریع کند.

 

 


نوآفرینی

نویسنده: آدام گرانت مترجمان: رضا رایان‌راد، محمدعلی شفیعا ناشر: انتشارات آریانا قلم

کتاب، ماجرای پس زمینه و پشت صحنه خیلی از داستان هایی را که می دانیم بیان می کند. هدف نویسنده از بیان این داستان های آشنا، شکستن بسیاری از باورهای رایج و بعضاً ریشه دار در ذهن ماست. باورهای که بازدارنده هستند و مانع رشد؛ اولین نیستم پس سراغ این کسب و کار نمی روم، انجام این کار مستلزم ریسک بزرگی در زندگی ام است باید پل های پشت سرم را خراب کنم، افراد موفق ویژگی و خصلتهای دارند که من فقد آن هستم یا برای من خیلی دیر شده است. این پیش زمینه ها عمدا ما را می ترساند و منع دست زدن به کار می شود.

 


نفوذ فناوری و نوآوری در شرکت‌های بزرگ

نویسندگان: محمد صادق خیاطیان، علی ناظمی، کیارش فرتاش، پدرام پور عسگری زیرنظر:دکتر علی وحدت ناشر: انتشارات: چاپار

با نگاه به تجارب شرکت های موفق و پیشرو در سطح جهان، می توان به وضوح دید که شرکت هایی توانسته‌اند رقابت پذیری خود را حفظ کرده و جایگاه خود را در صنایع مختلف ارتقاء دهند که با تحولات و پیشرفت های فناورانه همراه شده و آن ها را در راستای رشد خود به کار گرفته‌اند. با توجه به این که بسیاری از تحولات فناورانه هنوز در آغاز راه هستند و انتظار می رود سطح رقابت و تغییرات بازارها و صنایع به مرور زمان افزایش یابد، می توان نوآوری را به عنوان یکی از اجزای حیاتی فعالیت های سازمان ها برای حفظ رقابت پذیری و بقا در بلندمدت در نظر گرفت. به بیان دیگر، امروزه نوآور بودن شرکت ها، به یکی از چالش های اصلی آن ها تبدیل شده است. در پاسخ به این چالش، تقریب اتمام مدیران شرکت های بزرگ و موفق در سطح جهان به این نتیجه رسیده اند که گسترش و گنجاندن فعالیت های کارآفرینانه در شرکت ها، یکی از مسیرهای اصلی و شاید تنها مسیر موجود برای دست یابی به موفقیت در بلندمدت است. فعالیت های کارآفرینانه به نوآوری هایی منجر می شوند که به شرکت نیروی تازه می بخشند، بازارهای جدیدی را در مقابل آن قرار می دهند و امکان ورود به صنایع دیگری را برای آن ها فراهم می‌کنند.